גוגל טוענת כי היא עובדת על זה, אך היא עדיין מתמקדת ברווחים שכן עסקים מקומיים מונעים את הראות במודעות בתשלום.

ב- Google Maps מופיעים כ -11 מיליון רשימות מקומיות בלתי לגיטימיות, כאשר מאות אלפים נוספים נוצרים מדי חודש, כך דווח השבוע בוול סטריט ג'ורנל. רשימות מזויפות אלה דוחפות עסקים אמתיים בהמשך תוצאות החיפוש המקומיות ומשפיעות על יכולתן להגיע ללקוחות ולהפוך את המשתמשים הבלתי מעורערים ליעדים קלים לרמאים.

גוגל טוענת שהיא מודעת לבעיה וכי היא מתכננת לעשות יותר כדי להילחם בפני שולחי דואר זבל ורמאים תוך ניצול הרישומים המקומיים. ברור, כי זה לא האינטרס של החברה לסכן את אמון המשתמשים, ובכל זאת, כפי שמציינים משווקים רבים, זה אמור להרוויח כאשר עסקים מקומיים פונים למודעות בתשלום כדי להחזיר את נראות החיפוש.

הונאות "Duress vertical" ושמות עסק "ספאמיים"

ראשית, במבט על הבעיה. סקר המומחים שערך WSJ, מרבית התיקונים, הגרירה, החשמלאים, הקבלנים, עורכי הדין, המובילים וקטגוריות השירות האחרות של רכב אינם נמצאים בכתובות המוצגות במפות גוגל. באופן פנימי ב- Google, כך מסר העיתון, קטגוריות אלה מכונות "אנכיות מתח", בגלל הפרוביזציה שלהם להונאות שנבנו כדי לשכנע קורבנות כשהם פגיעים ביותר.

עסקים מזויפים אלה מציפים תוצאות חיפוש מקומיות על ידי הגדרת פרופילים מזויפים ב- Google My Business (GMB), השירות החינמי שמעביר את רשימות העסק בחיפוש בגוגל ובמפות Google.

כיצד להגן על העסק מפני הונאות מקוונות עם הסכם זכיינות חכם

בעלי עסקים רבים נתקלים באתגרים בנראות מקוונת בשל רשימות עסק מזויפות המופיעות בגוגל. התופעה, שעליה דווח ב-Wall Street Journal, משפיעה על זכיינים לא פחות מאשר על עסקים עצמאיים. ההשפעה השלילית כוללת דחיקת עסקים אמיתיים בתוצאות החיפוש ופגיעה ביכולתם להגיע ללקוחות פוטנציאליים.

המצב הזה מדגיש את הצורך הקריטי בהסכם זכיינות מקיף, המגן על זכויות העסק ומסדיר את ההתנהלות הדיגיטלית של הזכיינים והזכיין הראשי כאחד.

מהו הסכם זכיינות וכיצד הוא יכול לעזור?

הסכם זכיינות הוא מסמך משפטי המסדיר את מערכת היחסים בין הזכיין הראשי לזכיינים. בתוך המסמך נכללים סעיפים המגדירים את הזכויות והחובות של כל צד, כולל שימוש במותג, אסטרטגיות שיווק וניהול הנראות המקוונת של העסק.

בהקשר של הונאות מקוונות, הסכם זכיינות יכול לכלול סעיפים שמבטיחים:

  • שמירה על שקיפות בניהול פרופילים דיגיטליים (כגון Google My Business).
  • מנגנוני בקרה לדיווח על רשימות מזויפות או מתחרים לא הוגנים.
  • התחייבות לשמירה על רישום עסקי נכון ועדכני במנועי חיפוש.

חשיבותו של הסכם משפטי בניהול עסק זכיינות

בעלי עסקים וזכיינים עלולים להיפגע כלכלית ומוניטינית בשל פעילות לא חוקית מצד מתחרים או תקלות טכניות. כאן נכנס לתמונה הסכם זכיינות מקצועי, המאפשר להגדיר נהלים ברורים לטיפול במצבים מסוג זה.

לדוגמה, אם פרופיל עסקי של זכיין נפגע מרשימות מזויפות, ההסכם יכול לחייב את הזכיין הראשי לפעול להסרת התוכן או לספק כלים לשיפור הנראות של הזכיין בתוצאות החיפוש. המצב הזה מדלל את נראות החיפוש אחר רישומי עסקים לגיטימיים, שודד אותם מלקוחות פוטנציאליים ומעמיד את המשתמשים במצב של הונאה.

תסכול בקרב בעלי עסקים ומשווקים


כישלונה של גוגל להוריד רשימות עסק מזויפות ולאמת רשימות אמתיות מהווה מקור לתסכול עבור בעלי עסקים ומשווקים רבים. ג'ו יאנגבלוד, משווק SEO ודיגיטלי, תיאר את הבעיות שהעסקים הלגיטימיים מתמודדים איתן ב-Google My Business:
"@GoogleMyBiz עדיין יש כמה עסקים אמתיים עם חשבונות מושעים. בינתיים צצות חברות זבל מזויפות עם כתובות משרד וירטואליות בכל מקום. עבר כמעט שבוע שלם, האם אתה יכול בבקשה להגיב לאלו??", צייץ יאנגבלוד השבוע.

גבול מטושטש בין לגיטימיות להונאה

הבעיה אינה תמיד שחור-לבן כמו רשימות מקומיות מזויפות ואמתיות. כפי שציין המשווק הדיגיטלי איתמר בלואר, עסקים אמתיים ממלאים מילות מפתח בפרופילים של Google לעסק שלי כדי לדרג גבוה יותר בחיפושים מקומיים גנריים, לדוגמה: "החלפת נפט" או "עורך דין לפציעות אישיות".

ההנחיות של גוגל והאתגרים באכיפתן


ההנחיות של גוגל מגדירות בבירור:
"שמך אמור לשקף את שם העולם האמתי של העסק שלך, כפי שהוא משמש באופן עקבי בחזית החנות שלך, באתר האינטרנט, במכשירי כתיבה וכידוע ללקוחות."
בנוסף, גוגל מורה לעסקים לכלול פרטים כמו כתובת, אזור שירות, שעות פעילות וקטגוריות רלוונטיות.

עם זאת, נראה כי אין אכיפה מספקת על מניפולציות כמו מלית מילות מפתח. כפי שציין בלואר:
"גם אחרי שגוגל קיבלה את העריכה שלי, הם פשוט הוסיפו את מילות המפתח שוב."

ההשלכות על תוצאות חיפוש גנריות


גם ההשפעה של מניפולציה כזו אינה מוגבלת לתוצאות חיפוש מקומיות בלבד. לדוגמה, על ידי הוספת "סוכנות SEO" לשם העסקי ב-GMB, סוכנות הצליחה להופיע בפאנל ידע עבור מונח החיפוש הגנרי "סוכנות SEO דיגיטלית".

חלק מהמידע מעובד על פי אתר MArketingland